Föreningslogin
Meny

Köpvillkor föreningar och föreningskunder

1. Allmänt

Ej levererade paket och pallar

Om du inte har möjlighet att ta emot din leverans inom 5 dagar från det att fraktbolaget kontaktat dig, kommer vi ta ut en avgift.

Returer

  • Vår policy gäller 14 dagar. Om 14 dagar har gått sedan du hämtat ut ditt paket/pall, kan vi tyvärr inte erbjuda dig en återbetalning.
  • För att vara berättigad till retur måste ditt föremål vara i obruten förpackning och de 50:- som föreningen tjänar per såld produkt återbetalas ej. 
  • Vid retur skall kunden meddela grillkol.se om returen. Kvitto och retursedel ska skickas med i försändelsen som ska skickas inom 14 dagar från att försändelsen hämtas ut/mottagits. Kund som fått sin vara levererad av en förening/klass gäller 14 dagar från att föreningen/klassen mottagit sin leverans. 

Återbetalning

När din retur är mottagen och inspekterad av oss skickar vi dig ett mail för att meddela dig att vi har fått ditt returnerade objekt. Vi kommer också att meddela dig om godkännande eller avslag på din retur.

Om du är godkänd, kommer din återbetalning att behandlas och en kredit kommer automatiskt att tillämpas på ditt kreditkort eller din ursprungliga betalningsmetod inom 7 arbetsdagar.

Sena eller saknade återbetalningar

Om du inte har fått din återbetalning ännu, kolla först ditt bankkonto igen.

Kontakta ditt kreditkortsföretag, det kan ta lite tid innan din återbetalning publiceras officiellt. Nästa kontakta din bank. Det är ofta en viss behandlingstid innan en återbetalning betalas ut.

Om du har gjort allt detta och du fortfarande inte har fått din återbetalning än, kontakta oss på info@grillkol.se

Byten

Vi har tyvärr inte möjlighet att byta din produkt då föreningen du stöttat har avslutat sin försäljning. Du kan däremot göra en retur på din produkt. Se kapittel: Returer

Returadress

Skogens Kol AB
Stationsgatan 31
823 30 Kilafors

Sverige

2. Priser

  • 2.1 Med undantag för uppenbara felskrivningar gäller de priser och fraktkostnader som från tid till annan anges på Grillkol.se. Priserna anges inklusive moms.
  • 2.2 Priser och fraktkostnader kan komma att ändras från tid till annan.
  • 2.3 Föreningar/klasser betalar en serviceavgift på 2% av ordervärde till 3:e part (Säljverktyg, Swish och kort transaktioner)
  • 2.4 Fraktavgift för antal pallar tillkommer.
    • Frakt för 1 pall 1350:- 
    • Frakt för 2-3 pall 2250:-
    • Fri frakt för 3 fulla pallar eller mer.
  • 2.5 Frakttillägg Gotland 1000:- på alla ordrar.
  • 2.6 Förening/laget förtjänst av sålda produkter betalas ut när varorna lämnar vårt lager.

3. Betalning

  • 3.1 Betalning ska ske genom Swish, kredit- eller betalkort (Visa eller Mastercard)
  • 3.2 Vi förbehåller oss rätten att låta göra en kreditupplysning på dig.

4. Leverans

  • 4.1 Pallarna levereras till angiven adress inom 10 arbetsdagar.
  • 4.2 Beroende på vart i landet paketet ska levereras skickas försändelsen med SCHENKER, DSV alternativt DHL till angiven leveransadress. 
  • 4.3 Samlad leverans till er förening, lag eller klass skickas från vårt lager inom 3-7 arbetsdagar efter det att vi mottagit beställningen. Kontaktpersonen kommer att få ett e-postmeddelande med sändningsnummer när frakten är bokad. Då det är större pallar som levereras på dagtid, föredrar fraktbolagen att leveransen sker till en företagsadress för att underlätta avlastningen. Leverans hem till tomt kan också ordnas och bokas då med bakgavellyft. Observera att en full pall väger cirka 750 kg och är cirka 2,3 meter hög. Vid eventuellt outlöst gods och där magasinhyra tillkommer från fraktbolaget, kommer dessa kostnader att debiteras mottagaren enligt fraktbolagets gällande villkor.
  • 4.5 Kunder som köpt via förening/klass får sin leverans i skälig tid från att föreningen/klassen mottagit den samlade leveransen. Vi rekommenderar att föreningen/laget/klassen levererar produkterna till slutkund inom 2 veckor efter mottagen leverans.
  • 4.6 Kommer leveransen i retur till oss på grund av fel adress kommer föreningen/klassen att bli ersättningsskyldig för de kostnader som har uppstått på grund av att försändelsen inte kunnat levererats, vilka uppgår till kostnaden från speditören.

5. Ångerrätt

  • 5.1 Om du är konsument får du enligt lag ångra dig inom 14 dagar (”Ångerfristen”) från den dag du mottar din beställning. Har din beställning gått via en förening/lag/klass gäller 14 dagar från att föreningen/laget/klassen mottagit leveransen.
  • 5.2 Du får utöva din ångerrätt endast om produkten hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om produkten har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till dig.
  • 5.3 Du utövar din ångerrätt genom att kontakta oss inom ångerfristen och på egen bekostnad återsända produkten till oss inom 14 dagar från det att du mottagit försändelsen. Kund som fått sin vara levererad av en förening/klass gäller 14 dagar från att föreningen/klassen hämtat ut/mottagit sin leverans. Du kontaktar vår support via mail grillkol.se och meddelar din retur. Med produkten ska kvitto och retursedel skickas med. Returen skickas till: Skogens Kol AB, Stationsgatan 31, 823 30 Kilafors. Har varan hanterats i så stor utsträckning att den minskat i värde, görs ett avdrag på återbetalningen i den omfattningen varan anses ha minskat. 
  • 5.4 Om du utnyttjar din ångerrätt betalar vi tillbaka vad du har betalt för produkten i enlighet med vår återbetalningspolicy (se punkt 7 nedan).

6. Reklamation

  • 6.1 Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Grillkol.se kundservice inom skälig tid. Grillkol.se uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att av-emballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet. När du som förening/lag/klass tar emot era paket/pallar gå igenom försändelsen tillsammans med chauffören. Kolla så att allt är helt, tort och ser riktig ut. Ser den inte ut som den borde eller är trasig, gör en notering i chaufförens system, ta bilder på pall och ev skadade produkter. Små hål i påsarna 0-4 mm kan i fåtal fall uppkomma då vassare kolbitar vid tryck i pallen kan komma att tryckas ut ur pappsäcken. Maila sedan info@grillkol.se för vidare information. Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.
  • 6.2 Om en produkt är felaktig kan du inom skälig tid reklamera produkten och få instruktioner om hur du kan returnera den. Du kontaktar vår support enklast via mail info@grillkol.se. Återbetalning för felaktig produkt sker i enlighet med vår återbetalningspolicy (se punkt 7.2 nedan).

7. Återbetalningspolicy

  • 7.1 Om du lämnar tillbaka en produkt till oss för att du har utövat din ångerrätt (se punkt 5 ovan), kommer vi att genomföra återbetalning snarast och senast inom 14 dagar från den dag då vi tagit emot ditt meddelande om att du vill utnyttja ångerrätten, förutsatt att vi också har tagit emot produkten, eller du kan visa att den sänts tillbaka till oss. Vi kommer därvid att betala tillbaka priset för produkten, minus föreningens förtjänst och den eventuella värdeminskningen. Du får själv bära fraktkostnaden för att återsända produkten till oss (se punkt 5.3).
  • 7.2 Om du lämnar tillbaka en produkt till oss av något annat skäl (t.ex. för att du anser att produkten är felaktig) kommer vi att undersöka den återlämnade produkten och meddela dig via mail inom skälig tid om din reklamation kan godtas och hur vi i så fall avhjälper felet, genom t.ex. omleverans, prisavdrag eller återbetalning. En eventuell återbetalning genomför vi så snart som möjligt och senast inom 30 dagar från den dag vi mottagit den reklamerade produkten. Vi kommer därvid att betala tillbaka priset för produkten
  • 7.3 Vi betalar vanligen tillbaka pengar till dig med samma metod som du använde för att betala till oss.
  • 7.4 Grillkol.se ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Grillkol.se. 

9. Lager och slutsålda produkter

Grillkol.se planerar och uppskattar inköp noga inför varje säsong men reserverar oss för att produkter kan bli försenade eller i värsta/sällsynta fall ta helt slut. Grillkol.se förbehåller sig rätten att återbetala slutsåld produkt eller när det går, ordna med delleverans.

10. Ansvar

Om du är konsument regleras vårt ansvar för produkterna i konsumentköplagen (1990:932). I övrigt ansvarar vi bara för brott mot dessa villkor och bara till ett sammanlagt belopp motsvarande din beställning, såvida inte grov vårdslöshet eller uppsåt föreligger. Begränsningarna gäller inte i den del de skulle inskränka dina rättigheter enligt tvingande författning.

11. Befrielsegrunder

Om fullgörandet av våra åtaganden väsentligen försvåras eller förhindras på grund av omständighet som vi inte kunnat råda över, såsom exempelvis arbetskonflikt, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad författning, myndighetsingripande samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestationen och befrielse från skadestånd och andra påföljder. Detta ska dock inte begränsa dina rättigheter enligt konsumentköplagen eller annan tvingande författning.

Information och kontaktuppgifter

Huvudkontor/lager

Skogens kol AB
Stationsvägen 31 
823 30 Kilafors
Sverige

Företagsinformation

Skogens kol AB
www.grillkol.se
info@grillkol.se
0278-203 78

Orgnr: 556285-9149

Momsreg.nr. SE556285914901


usercrossmenuchevron-down