0
0,00 kr 0 artiklar

Inga produkter i varukorgen.

Login/konto
Varukorg
Login/konto
Meny

Förening

Sälj med webshop eller köp färdiga pallar

Som förening/lag/klass kan ni välja att sälja på två olika sätt. Antingen säljer ni med vårt säljverktyg och vår webshop eller så köper ni färdiga pallar med kol eller briketter och säljer direkt till kund. 

  • Webshop: Fördelarna med att sälja med vår webshop är att ni slipper ligga ute med pengar och hålla koll på papperslistor. Administratören ser och kan sköta allt via admin inlogget och ser hur mycket varje säljare har sålt för och till hur många. När det är dags att leverera ut varorna till kunderna får ni utdelningslistor med leveransen så att alla vet vart allt ska levereras.
  • Färdiga pallar: Det går bra att köpa färdiga pallar med Grillkol eller Briketter. På en pall med kol är det 84 säckar och en pall med briketter är det 104 säckar. Tyvärr delar vi inte på pallarna utan endast hela pallar kan beställas. Perfekt att köpa hem för att sälja vid matcher/tävlingar eller andra arrangemang. Vi rekommenderar er att sälja produkterna till samma pris som om ni hade sålt via säljverktyget. Ni säljer och ansvarar för försäljningen själva och därmed slipper ni den % avgiften som vi annars tar till 3:e part. Har ni plats/yta så rekommenderar vi att ni beställer minst 3 pallar för att få fri frakt. Det går bra att spara grillkol/briketter till nästa vår så länge pallarna får stå tort. 

Leverans

Leverans

Samlad leverans till er förening/lag/klass skickas inom 14 arbetsdagar från det att vi mottagit beställningen. Kontaktpersonen kommer få ett mail med sändningsnummer när frakten är bokad. Då det är större pallar som levereras på dagtid ser gärna fraktbolagen att det sker till en företagsadress för att underlätta vid avlastning. Leverans hem till tomt går också att ordna och bokas då med bakgavellyft. Tänk på att en full pall väger ca 750 kg och är ca 2,3 m hög. Gå igenom försändelsen tillsammans med chauffören, är något skadat? Fota och gör notering hos chauffören (Se sedan reklamation). Vi rekommenderar sedan att ni inom skälig tid levererar varorna hem till kunderna.

Vem kommer leverera våra pallar och när kommer vi få vår leverans?

Alla frakter köper vi genom tredje part; SCHENKER,DHL eller DSV. Vi gör allt vi bara kan för att just eran leverans ska komma fram så snabbt som möjligt. Vet ni med er att det är extra viktigt att ni får försändelsen på en speciell dag, kontakta då SCHENKER, DHL eller DSV efter att ni fått bekräftelsemail från oss med försändelse nummer och få detta bekräftat.

Det saknas varor i vår leverans, hur gör vi?

Då vi packar alla pallar för hand så har vi bra koll på vad vi har packat, men såklart händer det att det blir fel. Innan ni kontaktar oss, dubbelkolla igen att ni räknat rätt och att ingen har tagit fel vara. Saknas det fortfarande? Kontakta oss på info@grillkol.se så kommer vi överens om hur vi går vidare. 

Returer & reklamation

Reklamation

Gå igenom försändelsen tillsammans med chauffören när ni tar emot era pallar. Är pallen skadad be chauffören att göra en notering om skadat gods. Fota det som är trasigt och hur pallen ser ut och maila oss på info@grillkol.se för vidare information. Uppkommer det reklamations frågor vid senare tillfälle efter det att ni börjat packa upp pallarna? Fota allting och maila info@grillkol.se för vidare information. 

Retur

Önskar någon kund returnera sina varor hänvisa till info@grillkol.se så hjälper vi kunden. Ni som förening/klass behåller er förtjänst då den summan ej återbetalas. 

Trasiga säckar med kol

Hål i påsarna 0-40 mm kan i ett fåtal fall förekomma då vassare kolbitar vid tryck i pallen kan komma och tryckas ut ur pappsäcken. Ibland händer det att vi lagar de större hålen, men vi försöker alltid göra det så osynligt och så litet som möjligt. Vi behåller gärna pappersförpackningen i miljöavseende och hoppas att ni har överseende med detta.  Är det större hål; Fota och kontakta oss, och ställ säcken åt sidan. 

Våra produkter

Lager

Vi planerar och uppskattar inköp noga men i vissa fall händer det tyvärr att någon produkt tar slut. Vi förbehåller oss då rätten att betala tillbaka hela summan för varan till slutkund. Förtjänsten till föreningen/klassen betalas ej ut. 

Varför kostar grillkolet så mycket mer än i butik?

Våra säckar är på 7 kg och alltså större än dem som säljs i butik. Ni som förening/lag/klass tjänar också 50:-/såld produkt medans butikerna tjänar några kronor per säck. Butikerna har oftast grillkol som en lockvara för att köpa dyrare produkter så som kött eller en grill. Levererar ni ut säckarna hem till kunden så slipper kunden även att bära hem dem från affären – Vilken lyx att slippa detta! 

Betalningar/Priser

  • Alla köp som görs via vårt försäljningsverktyg lägger kunden själv sin beställning i webshoppen. Kunden betalar sina produkter direkt i webshopen med swish eller kort. När köpet har gått igenom får kunden ett kvitto på sin mail. På detta sätt behöver ni som förening/klass inte ligga ute med några pengar. Alla köp registreras på er sida och den som administrerar försäljning ser under Sammanställning hur mycket er förening/lag har sålt. Under Utdelningslistor ser administratören vad varje kund köpt och hens kontaktuppgifter för att enkelt kunna leverera kundens varor. 
  • Har er förening/klass köpt färdiga pallar mot faktura så sköter ni all försäljning och betalning själva.

Vi säljer med webshop och några av våra kunder vill/kan inte betala produkterna vid beställning utan vill betala när dem får sina säckar med Grillkol, hur gör vi då?

Då alla köp behöver säljas via webshopen för att registreras som sålda så behöver du som säljare göra ett köp i ditt namn och betala för kryddorna. Skriv ner vem som beställt vad och vad personen är skyldig dig. Dock är detta inget vi rekommenderar och säljaren får själv avgöra om hen vill göra detta. 

När betalas vår förtjänst ut?

Er förtjänst betalas ut när pallarna lämnar vårt lager. 

Frakt och övriga avgifter

Kol är en stor och skrymmande produkt som är dyr att frakta. Säljer ni mer än 3 fulla pallar bjuder vi på frakten.

  • Frakt för 1 pall kostar 1350:-
  • Frakt för 2-2,9 pallar kostar 2250:-
  • Till Gotland tillkommer en avgift på 1000:-

Övriga kostnader

Serviceavgift på ca 2 % per order går till 3:part. Där ingår bla säljverktyg, swish och korttransaktioner. 

Övriga frågor

Hur mycket är det på en full pall när man säljer med webshopen?

Det beror alldeles på vad man säljer för produkter.

Men tänk att det är 84st grillkol på en pall eller 104st briketter på en pall vilket är huvudprodukterna när ni säljer. Men det är den totala volymen av alla sålda produkter som räknas. För dig som är administratör så kan du under Sammanställning se hur ni ligger till. 

Vart kommer kolet ifrån? Gör ni det själva?

Tyvärr är det ingen som tillverkar grillkol i någon större utsträckning i Sverige idag. 99% importeras och vi tar vårt från Spanien samt Polen.

Vi önskar utskrivna produktblad – hur beställer jag det?

Vi har valt att sluta skicka produktblad till föreningar/lag/klasser. Däremot får du som administratör ett bifogat dokument med produktblad som gäller för hela ert projekt. Varje säljare får även sitt unika produktblad med sin QR-kod i det mail som skickar ut till säljaren vid registrering. Kanske någon i föreningen/klassen har möjlighet att skriva ut till dem som önskar ett fysiskt blad? Går det inte att lösa, kontakta oss så hjälper vi er!

Vi har sålt 2,6 pallar – hur mycket till behöver vi sälja för att komma upp till frifrakt? 

Det är svårt för oss att räkna ut då det beror helt på vad ni säljer för produkter. Tänk på att det är den totala volymen av alla sålda produkter som räknas. Det är 84st grillkol på en pall eller 104st briketter på en pall vilket är huvudprodukterna.

Vi har skickat in vår slutgiltiga beställning men vill lägga till några säckar till – går det? 

Det beror helt på hur långt er beställning gått i vår orderhantering. Kontakta oss så ser vi vad som är möjligt. Det är alltså inget vi kan lova men vi gör vårt bästa. 


usercartcrossmenuchevron-down